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Computer Graphics 1
Instructors: | Prof. Dr. Marc Alexa, Prof. Dr. Bernd Bickel, Christian Lessig |
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Contact | Ronald Richter |
Course structure: | Integrierte Veranstaltung (IV) - 4 SWS |
Room: | HL 001 |
Date: | Thursdays 14:00 - 18:00 every week Start : 20.10.2011 End : 17.02.2012 |
Description: | Introduction to Computer Graphics, especially rendering pipeline on modern graphics cards. Examples and exercises use OpenGL as graphics interface. Furthermore global illumination computation. |
Requirements: | - programming knowledge - algorithms and data structures - linear algebra and analysis |
Details: | - I/O devices - rasterization - visibility - color - local illumination computation - global illumination computation - textures |
Registration: | Please register for the course until October 20th by sending an eMail mentioning the course title, your name and student id to Helga Kallan. |
Forum | www.isis.tu-berlin.de/mod/forum/index.php (ISIS Login required, Forum access key: cg1_ws11) |
Syllabus
Datum | Thema | Behandelter Stoff | Übung |
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20.10.2011 | Einführung in die Computergrafik, Graphics Pipeline, 3D Dateneingabe | Überblick über die Computergrafik (Themen, Herausforderungen) (3D) Dateneingabe | |
27.10.2011 | Repräsentation & Transformationen | Repräsentation von 3D Daten, Transformationen, Szenengraphen |
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3.11.2011 | Rotation & Orientierung | | |
10.11.2011 | Perspektivische Transformation & Projektion | Perspektivische Transformation & Projektion |
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17.11.2011 | Clipping & Backface Culling, Rasterisierung | Clipping, Culling, Sichtbarkeit, Rasterisierung | Tutorial: Lösungen zur 1. Übung + Fragen, Besprechung 2. Übung |
24.11.2011 | Licht, Farbe und Beleuchtung | Licht, Farbe und Beleuchtung |
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1.12.2011 | Texturierung | Texturierung | Lösungen zur 2. Übung, Besprechung 3. Übung |
8.12.2011 | Texturierung | ||
15.12.2011 | Anti-Aliasing | Anti-Aliasing |
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5.1.2012 | Raytracing I | Raytracing | Tutorial: Lösungen zur dritten Übung + Fragen, Besprechung 4. Übung Materialien, EM-Spektrum |
12.1.2012 | Raytracing II | Raytracing - History |
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19.1.2012 | Prof. Lemke | Tutorial: Ray-tracing Q&A (für letzte Übung) | |
26.1.2012 | Radiometry, Global Illumination, and Radiosity | Radiosity, (high quality) | Tutorial: Lösungen zur 4. Übung + Fragen |
2.2.2012 | Ausgabe | Ausgabe | |
9.2.2012 | Shader, Q&A für schrifliche Prüfung | Abgabe Raytracer | |
16.2.2012 | Schriftliche Prüfung |
Links
Graphics and OpenGL
- ComputerGraphics Skript
- Computer Graphics Lecture Notes (D. Fleet, A. Hertzmann)
- Quaternions http://www.geometrictools.com/Documentation/Quaternions.pdf
- NeHe OpenGL tutorials - http://nehe.gamedev.net
- Nate Robins' OpenGL tutorials - www.xmission.com/~nate/tutors.html
- OpenGL Red Book - http://www.glprogramming.com/red/
- OpenGL.org - http://www.opengl.org
- GLUT http://www.xmission.com/~nate/glut.html for win32
- MIT Open Courseware - CG
- DevMaster.net BSP tutorial - http://www.devmaster.net/articles/bsp-trees/
- BSP tree FAQ - http://www.gamedev.net/reference/articles/article657.asp
- http://www.cs.brown.edu/exploratory/
- www.cg.tu-berlin.de/fileadmin/fg144/Courses/08WS/ComputerGraphics1/derose92threedimensional.pdf
C++ Links and Books
- http://www.boost.org/ c++ library
- http://evil-software.com/dev/main.cpp (Vielen Dank an Ruben Gerlach)
- Scott Meyers: effective c++ (Anfänger)
- Scott Meyers: More effective c++ (Anfänger)
- David Vandevoorde: c++ Templates, (Fortgeschrittene)
- Andrei Alexandrescu: Modern c++ design, (Fortgeschrittene)